KUCHNIA

Strona 7 

      

Zakręcone zupy


Wydaje się, że zupy to najbardziej polskie ze wszystkich potraw. Nasza kuchnia oferuje ich całe bogactwo - od lekkich, będących przystawką, po cięższe i bardziej zawiesiste, które stanowią pożywny, samodzielny posiłek.


Groszkowo-bazyliowa z makaronem
Na przełomie czerwca i lipca zbiera się zielone strączki groszku, który po zamrożeniu zachowuje wiele swoich odżywczych właściwości. Rośliny strączkowe to idealne źródło węglowodanów, białka i witamin B, A, C, E. Połączenie słodkiego groszku i aromatycznej bazylii jest szczególnie lubiane przez dzieci.

- liczba porcji: 4
- czas przygotowania: 60 minut
- stopień trudności: dla początkujących

Składniki:
2 łyżki oliwy z oliwek, łyżka masła, 300 g zielonego groszku (może być mrożony), 50 g świeżej posiekanej bazylii, średniej wielkości cebula cukrowa (posiekana), 2 ząbki czosnku (obrane i posiekane), centymetrowy kawałek świeżego imbiru (starty na tarce), litr wywaru jarzynowego lub drobiowego. Do podania: ugotowany makaron, np. świderki listki bazylii sól i pieprz do smaku.

1.  Masło roztopić w garnku.
2.  Dodać oliwę z oliwek, cebulę i czosnek. Poddusić 3-5 minut. 
3.  Dołożyć groszek, bazylię, imbir i dolać wywar. 
4.  Gotować na średnim ogniu przez 15-30 minut, aż groszek będzie miękki.
5.  Doprawić solą i pieprzem, zmiksować partiami, część groszku można odłożyć i    
     dodać do zupy tuż przed podaniem. 
6.  Serwować z makaronem, listkami bazylii i odłożonym wcześniej ugotowanym
     groszkiem.



   

Soczewicowa z pistacjami

Soczewicę jedzono już w starożytności. Dziś uprawia się ją przede wszystkim w Kanadzie, Indiach, Turcji i Stanach Zjednoczonych. Jest jednym z najbogatszych źródeł białka roślinnego. Tę pomarańczową gotuje się zaledwie kilkanaście minut. Połączenie soczewicy, zwanej w Indiach dhal, z pikantnymi przyprawami to klasyka. Rozgrzewająca i pożywna.

- liczba porcji: 4
- czas przygotowania: 60 minut
- stopień trudności: dla początkujących

Składniki:
2 łyżki oliwy z oliwek (lub oleju pistacjowego), 150 g czerwonej soczewicy (dokładnie wypłukanej w zimnej wodzie), 2 ząbki czosnku (obrane i posiekane), średniej wielkości czerwona cebula (obrana i posiekana), 2 średniej wielkości marchewki (obrane i posiekane), litr gorącego wywaru jarzynowego, łyżeczka mielonego kminu indyjskiego, 1/2 łyżeczki mielonej kolendry, łyżeczka mielonej, słodkiej papryki, 1/4 łyżeczki mielonego cynamonu, szczypta pieprzu kajeńskiego, sól i pieprz do smaku, 2 łyżki zmiksowanych pomidorów z puszki (lub 3 łyżeczki koncentratu pomidorowego)

Do podania: 2 łyżki niesolonych, posiekanych pistacji, łyżka oleju pistacjowego (lub oliwy z oliwek)
1.  Oliwę rozgrzać w garnku i dodać cebulę.
2.  Po 3 minutach dorzucić czosnek, marchew, przyprawy: kmin, kolendrę, paprykę i
     cynamon oraz szczyptę soli i pieprzu.
3.  Podsmażyć przez 2-3 minuty.
4.  Dołożyć pomidory, dokładnie wymieszać.
5.  Dodać soczewicę i wywar. Zagotować.
6.  Zostawić na 20-30 minut na malutkim ogniu, aż soczewica zmięknie.
7.  Lekko ostudzić i zmiksować połowę zupy.
8.  Połączyć z pozostałą, niezmiksowaną częścią.
9.  Doprawić solą i pieprzem.
10. Podawać z siekanymi pistacjami.



   

Buraczana z mlekiem kokosowym i chili

Nasz rodzimy burak pochodzi od buraka dzikiego, który rośnie między wybrzeżami Morza Śródziemnego i Czarnego. Pierwsze wzmianki o jego uprawie pochodzą już z 722 roku p.n.e. Później jego uprawa dotarła do Grecji, a następnie do republiki rzymskiej. Jednak dopiero w XVI wieku włoskim ogrodnikom udało się wyhodować taką postać tego warzywa, jaką znamy dzisiaj. Buraki zawierają antocyjany - naturalne barwniki, które pełnią w organizmie funkcję ochronną. Oprócz tego mają dużo kwasu foliowego i pierwiastków mineralnych: żelaza, wapnia, magnezu i potasu. Im ciemniejszy burak, tym większa w nim zawartość antocyjanów. Buraki w połączeniu z mlekiem kokosowym i chili to smaczna, rozgrzewająca zupa.

- liczba porcji: 4
- czas przygotowania: 60 minut
- stopień trudności: dla początkujących

Składniki:
łyżka oliwy z oliwek, łyżka masła, 2 ząbki czosnku (drobno posiekane), malutka papryczka chili (lub mniej, do smaku), średniej wielkości cebula cukrowa, marchewka (obrana i starta na tarce), ziemniak (obrany i pokrojony w kostkę), 3-4 średniej wielkości buraczki (obrane i starte na tarce), litr wywaru jarzynowego, 170 ml mleka kokosowego, sól i pieprz do smaku.

Do podania:listki tymianku
1.  W garnku roztopić masło, dodać oliwę z oliwek.
2.  Dołożyć posiekaną cebulę, posolić.
3.  Dorzucić czosnek, chili, marchewkę i buraczki. Dusić 5 minut.
4.  Dodać buraki i wywar, gotować ok. 20-30 minut, aż buraki zmiękną.
5.  Potem dołożyć ziemniaki, gotować jeszcze 10-15 minut, do czasu, aż ziemniaki będą miękkie.
6.  Doprawić solą i pieprzem, dodać mleko kokosowe







Fasolowa z rozmarynem i patisonami

Rozmaryn należy do tych ziół, które zawierają dużo olejków eterycznych, należy więc używać go z umiarem. Jego charakterystyczny, lekko sosnowo-imbirowy smak idealnie przełamuje mdły smak fasoli. Trzeba wspomnieć, że rozmaryn bywa również używany jako naturalny konserwant. W sezonie warto zrywać świeże łodygi, które można ususzyć lub w całości zamrozić. Ta prosta zupa łączy  jesienne warzywa, fasolę, patisony i ziemniaki.

- liczba porcji: 4
- czas przygotowania: 60 minut
- stopień trudności: dla początkujących

Składniki:
2 łyżki oliwy z oliwek, posiekana cebula, 2 ząbki czosnku (obrane i posiekane), 2 gałązki świeżego rozmarynu, litr wywaru jarzynowego, 200 g patisonów (posiekanych na małe kawałki), 200 g czerwonej fasoli (wcześniej ugotowanej lub z puszki), 2 średniej wielkości ziemniaki, (obrane i pokrojone w kostkę), 1/2 łyżeczki suszonego oregano.

1.  W garnku podgrzać oliwę z oliwek. 
2.  Dodać cebulę i czosnek. Podgrzewać przez 3 minuty.
3.  Dorzucić rozmaryn i ziemniaki - dusić 5 minut. 
4.  Dołożyć patisony, fasolę i oregano.
5.  Zalać wywarem i gotować ok. 20-30 minut, aż ziemniaki będą miękkie.
6.  Podawać z kromkami chleba razowego.

Tekst: Eliza Mórawska
PANI 11/2014





<